dimecres, 17 de desembre del 2008

Tema 4. Pregunta 3

Començarem amb una experiència escolar basada en el mitjà de comunicació de la ràdio.

Ràdio Claret és una de les experiències d’educació i comunicació basades en la tasca de la ràdio a l’escola que s’han treballat amb més entusiasme i motivació.
L’emissió està basada en els treballs que cada dia realitzen els infants a les aules. Un cop avaluades satisfactòriament s’envien a l’emissora per a la seva gravació i posterior emissió. Cada curs o nivell treballa sobre una cinta on es graven tots els treballs seleccionats. Després s'hi afegiran els tocs musicals, les cunyes, etc. Els tipus de gravacions que solen realitzar els alumnes poden ser poemes, lectures de redaccions, cançons, contes o propostes pel cap de setmana. També les cunyes de publicitat de l’emissora son gravacions dels alumnes i aquestes estan relacionades amb temes o esdeveniments esportius, culturals o polítics.

Les pautes que segueixen per a la gravació no estan gaire lluny de les pautes dels professionals de la ràdio. D’aquesta manera els alumnes llegeixen en veu alta i sense parar per aconseguir una bona entonació, les pauses i, de vegades, la dramatització. Així se li afegeix un adient suport musical que li servirà de fons per a la presentació, el desenvolupament i el comiat.
L'enllaç és el següent: http://claretradio.blogspot.com/

A continuació fem esment d'una experiència basada en la televisió:
Aquesta és una experiència de col•laboració de l'Escola Pública Ronçana i la televisió local "Canal SET", de Santa Eulàlia de Ronçana, al Vallès Oriental.
A l'escola, quatre o cinc cops a l'any, editen un Full Informatiu, escrit per les dues cares, amb notícies del seu entorn. Es distribueix a tots els nens i nenes, normalment un divendres, després d'un treball intens i dinàmic durant els migdies de tota la setmana.
Al mateix temps, fan un programa informatiu a partir del full. Les notícies surten de l'àmbit estricte de l'escola i es podran veure a totes les cases per la televisió local "Canal SET", després del noticiari local, a partir de l'endemà de donar el full i durant sis dies seguits.

Es valora molt la manera com es fa tot el procés de treball:
• fora d'horari escolar
• trencant els agrupament per classes i per edats
• la participació voluntària
• el compromís que representa apuntar-s'hi
• la presència de més d'un adult, treballant com a dinamitzadors-col.laboradors
• l'absència de valoracions acadèmiques
• una situació de comunicació real

Tot això ens ajuda a aconseguir els nostres objectius, que són:
• Afavorir que l'escola estigui oberta a l'entorn.
• Trobar nous mitjans per apropar els nois i les noies a la realitat que els envolta i cercar nous procediments d'expressió i comprensió que els enriqueixin.
• Fomentar sistemes de treball en grup i cooperatiu (Consell de Redacció, equips de treball...) responsabilitzant els nois i noies en la majoria d'aspectes de realització.
• Convertir el Full / Informatiu TV en un mitjà de comunicació per a tots els membres de l'escola i en motivació per parlar, escoltar, escriure i llegir textos i imatges.

L'enllaç és el següent: http://www.xtec.es/~epalau/