diumenge, 19 d’octubre del 2008

Tema1: les TIC i la seva influència en la llengua

La llengua i la literatura són matèries bàsiques i centrals del currículum. El seu aprenentatge esdevé bàsic per que els nens/es es puguin comunicar correctament amb els demés i sàpiguen valorar la pròpia cultura de la qual en són protagonistes.
En acabar l’etapa de primària, els alumnes, segons el meu criteri han de:

-Dominar el català i el castellà com a llengües vehiculants en el nostre país. (òbviament dominar les seves estructures gramaticals, nomes ortogràfiques i tenir un vocabulari prou ampli), així com també l’expressió oral.

-Conèixer, com a mínim una llengua estrangera, per tal de poder accedir a un entorn plurilingue i pluricultural.

-Tenir una actitud oberta per les llengües i les cultures presents en l’entorn on vivim, cada vegada més multicultural.

-Desenvolupar la competència dels nous codis audiovisuals amb la consciència de la importància de l’ús de les TIC.

-Dominar aquestes noves tecnologies i saber-les aplicar al món en el que vivim.

Les TIC desenvolupen un paper molt important en el tractament de les llengües i tenen un gran potencial per influir en l’estil, els mètodes i els procediments de treball personal i col·laboratiu en les activitats de creació, producció i aprenentatge.
Les TIC poden facilitar l’aprenentatge dels aspectes relacionats amb les llengües de diferents maneres:

-Amb l’ús de les TIC enriquim el procés de treball intel·lectual i creatiu de la matèria, per exemple amb l’ús de les pissarres digitals interactives, permetent que l’alumne esdevingui protagonista del seu aprenentatge.

-Podem utilitzar les TIC per cercar, localitzar, avaluar i recuperar informació a partir d’una àmplia diversitat de fonts, per exemple, a través d’Internet.

-Utilitzar les TIC per dur a terme el tractament de les dades i presentar els resultats en diferents formats, per exemple, fent servir programes tals com el power point, access, word o excell.

-Aprendre a treballar en equip, en entorns de treball cooperatiu, mitjançant el correu electrònic.

Amb tot aquests recursos digitals i tecnològics, els alumnes coneixeran noves formes de treballar les llengues, així com el seu tractament.